بازار تهران

بازار تهران

روز پنج شنبه رفته بودم بازار که کت و شلوار بخرم. روبه روی وزارت اقتصاد و دارایی (تقاطع صور اسرافیل و ناصر خسرو) چندتا ون پلیس و کلی موتور یگان ویژه ولو بود که ظاهرا داشتن دلال های داروهای تقلبی رو می گرفتن. صرف نظر از کار دلال ها، این شیوه برخورد با موضوع که قبلا در مور دلار هم اجرا شد کارساز نخواهد بود. بگیر و ببند در بازار مدت هاست که معنا نداره و خروجی مثبتی هم در پی نداره. باید دولت عین آدم دارو وارد کنه و با قیمت مناسب و پوشش هدفمند بیمه ها بده دست مردم. وقتی دارو در دسترس باشه خود به خود حضور دلال هم از بین میره چون چیزی برای دلالی نیست.

بازار رفتن اما تجربه جالب و متفاوتی بود. این که در مکانی باشی که کل بازارهای ریز و درشت ایران دارن ازش تغذیه میشن حس عجیبی به آدم میده. از باربرهای کرد گرفته تا دالون های تنگ و به هم پیچیده بازار که اگه بلد نباشی مثل آب خوردن راهت رو گم می کنی، از تفریح خانواده ها با سوار شدن به ماشین های برقی تا زن و شوهرهایی که اومدن تا در غیاب دلال ها اجناس موردنیاز رو به قیمت کمتری گاه تا پنجاه درصد ارزونتر بخرن این موضوع رو بیشتر تداعی می کنه که بازار تهران یکی از ستون های اصلی اقتصاد ایرانه و نمیشه بدون برنامه و سازوکار مدیریتی مناسب برنامه ریزی اقتصادی کرد بدون این که جایگاه بازار به طور مناسبی درنظر گرفته بشه. منم با یکی از رفقای آشنا به بازار رفتم اونجا که جنس تقلبی گیرم نیاد. چون طبق گفته این دوستمون که از بچگی کف بازار بزرگ شده یه هفت هشت سالیه که جنس تقلبی زیاد شده تو بازار.

جالبه که یک سری از کاندیداها مثل عارف و رضایی یه توجه مسخره ای به بازار کرده بودن و سری به بازار زده بودن تا رأی بازاری ها رو هم داشته باشن. صد البته که این عمل تبلیغاتی بود و هیچ کدوم برنامه ای برای بازار نداشتن. مهم ترین برنامه دولت هم در این زمینه می تونه از بین بردن دلالی ها باشه که یک کت و شلوار ایرانی که مثلا تو بازار 250 هزار تومن قیمت داره، وقتی میرسه به منطقه ای مثل صادقیه نشه 500 هزار تومن! در حالی که دلال هیچ خدمتی ارائه نکرده و صرفا این جنس دست به دست چرخیده. از طرفی نظارتی هم به قیمت گذاری مغازه ها نمی شه و همین موضوع رو حادتر می کنه. این که دولت اصولا باید نظارتی به قیمت ها داشته باشه یا نه رو در یک پست دیگه مفصل توضیح میدم و بررسی می کنم که آیا فروض اقتصاد سرمایه داری در ایران وجود داره یا نه.

پی نوشت: بازار ارز هم با بررسی همین فروض قابلیت تحلیل بیشتری پیدا می کنه.

Leave a comment